E-learning, sinds járen een veelgebruikt middel om medewerkers te helpen zich verder te ontwikkelen. Volgens L&D specialist Barbara Carnes is e-learning zelfs al meer dan 150 jaar oud: al in 1840 werd de term distance learning gebruikt toen een docent aan zijn studenten een opdracht meegaf die ze via de post terug mochten sturen. Nu we de postbode niet meer nodig hebben en alles digitaal kan, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. En de inzet van e-learning groeit enorm. Maar, werkt het eigenlijk wel? En waarom?

De standaard voordelen kennen we wel: tijdsbesparing en kostenbesparing. Er hoeven geen trainers worden ingehuurd, er zijn geen reiskosten en reistijd en een trainingslocatie is niet nodig. Ook de administratieve last wordt minder, er hoeft weinig georganiseerd en geregeld te worden. Wanneer iemand bijvoorbeeld ziek zou zijn tijdens een reguliere training, zou er een inhaalsessie gepland moeten worden. Allemaal niet meer nodig sinds de introductie van de e-learning.

Maar, e-learning is zó veel meer dan alleen maar een tijd- en kostenbesparing. Een e-learning zorgt ervoor dat deelnemers écht leren en gemotiveerd zijn om te leren. Er is veel onderzoek gedaan naar leren en motivatie, en de basis komt van Deci en Ryan (1970). Zij beschreven de ‘Self Determination Theory’. Deze theorie beschrijft de kern van de psychologische behoeften van mensen wat betreft motivatie en persoonlijke integratie. Door e-learning te gebruiken, kun je aan deze theorie voldoen en kun je mensen op een ander niveau écht laten leren.  Maar, dan moet de e-learning natuurlijk wel goed worden opgezet. Hulp nodig bij het maken van een e-learning? Neem contact met ons op!

Category
Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *